Weet je nog een goeie film?

• Ik hou er van, van films met het thema "lastig joch die bij z'n gescheiden moeder woont raakt toevallig bevriend met een man waardoor hij zelfvertrouwen krijgt". Dus feitelijk over mentoring. En ook van films en documentaires over mannenwerk enzo. Weet jij nog een goeie aanrader voor me?

Ik trap af met een paar films die ik kan aanraden. Vul maar aan!

• St. Vincent

alt text

Vincent (gespeeld door Bill Murray) is een chagrijnige in geldnood verkerende veteraan die zijn geld en tijd besteed aan goedkope drank, goedkope vrouwen en dure weddenschappen op de paardenrenbaan. Zijn leven verandert wanneer hij de alleenstaande Maggie met haar twaalfjarige zoon Oliver als buurvrouw krijgt. Ze rekruteert hem om op haar zoon te letten. Vincent’s ideeën over naschoolse activiteiten zijn wel heel speciaal want hij neemt de jongen mee naar de renbaan en de stripclub. Toch groeit er een vriendschap tussen de jongen en de man.

• The Way Way Back

De tiener Duncan (Liam James) gaat met zijn moeder, zijn veeleisende stiefvader en diens dochter naar een vakantiehuisje aan het strand om de zomer door te brengen. Iedereen vermaakt zich al snel, alleen Duncan verveelt zich stierlijk en past totaal niet tussen de tienermeisjes en de vaak aangeschoten volwassenen. Dan komt hij plotseling terecht bij een groot waterpretpark, waar hij kennismaakt met de welbespraakte manager Owen (Sam Rockwell), waarmee hij gedurende de zomervakantie een bijzondere vriendschap opbouwt.

alt text

• Finding Joe

IMDB zegt: "A truly inspirational film, Finding Joe explores the studies of famed mythologist Joseph Campbell. Take a journey through the human psyche and discover the pattern hidden in every story."

Zelf vond ik m eigenlijk wat saai, maar toch hoort ie in de aanraders. Uit principe, want Campbell.

alt text

• Whale Rider

Film over een Maori meisje, die heel heldhaftig gaat voor haar lotsbestemming, ondanks tegenstand van haar patriarchale opa die de tradities van de Maori tribe wil beschermen.

Koningshart gaat over jongens, maar in deze film is de held een meisje. Okay? De film is boeiend, ontroerend en in meerdere lagen inspirerend.
    Er studeren zelfs mensen af op dit verhaal en over de symboliek in de beelden. Kijk maar in onderstaand filmpje, het is een analyse (met spoilers)

Whale Rider Analysis – 05:23
    — Rachel Pantazis

• Absent

Absent is geen speelfilm met een verhaal, maar een documentaire waarin mensen vertellen. Over hun afwezige vaders en hoe dat effect op ze heeft gehad, en nog steeds effect heeft als volwassene.
    1 van de mensen die gevolgd wordt is James Hetfield, de stoere frontman van Metallica. Een andere is 5-time world champion boxer Johnny Tapia, die alleen maar knokte omdat-ie graag wou dat z'n vader eens trots op hem zou zijn.

Website over deze bijzondere film: https://absentmovie.com/

James Hetfield Absent/Movie Interview – 13:24
    — 22244crash

Het lijkt erop dat je verbinding naar Koningshart Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.