intense initiatie in de bajes: "The Work"

• De trailer van deze film raakt me enorm. De film is niet in Nederland te verkrijgen, maar wat zou het gaaf zijn als we toch een vertoning konden organiseren....

The Work (Trailer) – 02:02
    — The Work (Trailer)

• Ik heb de DVD besteld bij Amazon UK. De levertijd is wel zowat een maand ....

• Ik verneem net dat de film ook bij Bol te koop is. En beter nog: dat Xavier al bezig is met het organiseren van een vertoning in de bioscoop! 👍

• Indrukweekend. En ikmkrijg geen duidelijk beeld van wat er nu eigenlijk gebeurt.

• Ik heb de DVD net ontvangen en thuis bekeken. Shiiiiit wat een film! Er wordt geen tijd besteed aan introductie of uitleg, gelijk er vol in. De kijker is vrij omzelf z'n conclusies te trekken.
    In Folsom State Prison zitten moordenaars hun levenslang uit. Er zijn groepstherapie sessies die 4 dagen lang duren, niet georganiseerd door het gevangeniswezen maar door de inmates zelf. Twee keer per jaar mogen daar een paar vrije burgers aan meedoen, die dan bijgestaan worden door twee inmates die de therapie al vaker hebben meegemaakt.
    Wat je te zien krijgt is rauw mannenwerk, fysiek, eerlijk, emotioneel en wonderbaarlijk veilig. De Arian brotherhood, de Cribs en andere gangs door elkaar heen in een kring van veiligheid, plus een paar vrije burgers. Gangsters die in de yard onmogelijk hun emoties mogen laten zien en volledig geblokkerd zijn, helpen elkaar om diep naar hun gevoel te gaan en te helen. Het gaat er voor mij niet om dat dit gevangenen zijn, het gaat niet over Folsom. Want in deze 4 dagen is dit "gewoon" een mannengroep. Het zijn wel extreme mannen die elkaar flink aanpakken, en dat maakt de registratie van The Work veel heftiger en leerzamer dan een docu over een mannenvuurkring in de polder.

De filmmakers geven geen conclusies. Ik zie wel een rode draad. Waar de mannen praten over de oorsprong van hun kwelling komt steevast hun vader, of de hufter die voor vader speelde, ter sprake. Pa was afwezig, of gaven hun zoon niet het gevoel goed genoeg te zijn.

Een kippevel film, die je moet zien. Ik zou hem graag nog eens willen zien samen met een groepje andere mannen.