Making Of Men weekend: het was onvergetelijk!

• Een afgelegen plek in de Achterhoek, een wolkeloze lucht met middenin een hete voorjaarszon. Ideale omstandigheden voor de mannen van Koningshart, die klaar staan om de jongens te ontvangen met hun vaders en moeders.
    De jongens zijn er aan toe om een stap te maken naar man-zijn. Hun ouders beseffen dat simpelweg opgroeien, een volwassen mannenlichaam krijgen nog niet betekent dat je ook gelijk een volwassen man bent. Want niet alleen het fysieke lichaam, maar ook het mentale lichaam moet ontwikkelen en bij jongens gaat dat in fasen en stappen, en voor sommige stappen is wat extra’s nodig. Daarom gaan deze ouders met hun jongens naar het Making of Men weekend.

0_1525023865587_Dscn1551.jpg

De moeders nemen ceremonieel afscheid en verlaten het terrein, het is een weekend met mannen onder mekaar. Wat precies het programma is… het is beter om dat niet te verklappen, want je moet het niet lezen maar beleven. Laat ik zeggen dat het een Westerse, moderne variant is van initiatie. Initiatie wordt gedaan in alle culturen en in alle tijden, maar is in onze Westerse wereld in verval geraakt waardoor je te vaak ziet dat “old boys”, volwassen mannen met kinderlijk egoïsme, de touwtjes in handen krijgen.

Initiatie? Brrrr. Je denkt misschien aan enge beelden uit de jungle, waar jongens wat van hun lichaam kwijtraken, of levensgevaarlijke dingen moeten doen om hun moed te bewijzen. Dat doen wij dus niet, maar uitdagend, indrukwekkend en onvergetelijk is het wel!

Daarbij: het is gewoon ook heel erg leuk om met een boel mannen voor het kampvuur te zorgen, verhalen te horen. Je ziet al tijdens het weekend dat de relaties tussen vaders en zonen veranderen. Uit ervaring weet ik dat dit ook na het weekend doorwerkt, ook in de relatie tussen moeder en zoon.

En als ik na afloop de jongens hoor zeggen dat het jammer is dat het weekend alweer voorbij is, en de vaders dankbaar en ontroerd zijn, dan weet ik genoeg: zo gauw mogelijk weer een Making of Men weekend doen!

0_1525024039973_Dscn1657.jpg

PS: ik schreef “vader” maar kan ook zijn: oom, moeders’ nieuwe vriend, de fietsemaker wat mij betreft..

• Inderdaad Jurjen, er zijn veel mooie dingen gebeurd dit weekend. Het geeft hoop op een goede toekomst voor de gezinnen van deze jonge mannen. Als toch meer mensen, net als deze dappere jongens en hun vaders, in het diepe zouden durven springen...

Zie het als een uitnodiging.